1.3 آشنایی با نرمافزار Flash
نرمافزار فلش از پر طرفدارترین نرم افزارهای تولید برنامههای چندرسانهای محسوب میشود که میتواند برای ایجاد حرکت و صدا در طراحی سایتهای اینترنتی، تولید محتوای آموزشی، تبلیغات رایانهای و .... مورد استفاده قرار گیرد. فایلهای ایجاد شده توسط نرم افزار فلش جذابیت بالایی دارند، چون توانایی تلفیق صدا و تصویر در صفحات اینترنتی را دارا هستند و با برقراری ارتباط با کاربر بهصورت پویا میتوانند نسبت به ورودیهای کاربر واکنش نشان دهند.
1.3.1 وارد کردن فایلهای صوتی و تصویری
در ابتدا باید تصاویر و صداهای مورد نظر را جهت استفاده در فایل فلش به محیط برنامه وارد کنید.
1- منوی File را باز کنید.
2- زیر منوی Import را باز نمایید.
3- برای وارد کردن مستقیم یک فایل به درون کتابخانه (Library)، از گزینهImport library استفاده کنید. کادر محاورهایImport باز میشود.
4- فایلهایی که میخواهید وارد کنید را انتخاب و روی Open کلیک کنید.
در صورت نیاز میتوانید تصاویر یا صداهای وارد شده را با استفاده از دستورها و امکانات نرمافزار فلش ویرایش کنید. برای اضافه کردن فایل به صحنه نمایش، فایل مورد نظر را از کتابخانه انتخاب کنید و بر روی صفحه بیندازید (drag). برای افزودن متن به صفحه، ابزار متن را انتخاب کرده یا دکمه T را فشار دهید. روی پرده نمایش کلیک کرده و متن مورد نظر خود را تایپ کنید.
شکل 6-6: افزودن فایلهای تصویری به کتابخانه.
تمرین 1: ابتدا یک عکس و آهنگ به کتابخانه اضافه کنید و صفحهای مانند شکل زیر تولید کنید.
شکل 6-7: صفحه طراحی شده توسط نرمافزار فلش.
1.3.2 ایجاد انیمیشن
انیمیشن یا پویانمایی به ایجاد یک حرکت یا تغییر شکل از طریق نمایش سریع تصاویر پشت سر هم گفته میشود. برای ساخت یک انیمیشن آشنایی با مفاهیم زیر ضروری است:
فریم (Frame): هر انیمیشن از تعدادی فریم تشکیل شده است. هر فریم شامل یک صحنه (شامل عکس و صدا) از انیمیشن است. بنابراین با پشت سر هم نمایش دادن فریمها انیمیشن به وجود میآید.
نرخ فریم (Frame Rate): سرعت نمایش انیمیشن را مشخص میکند. برای نمونه اگر نرخ فریم 10 باشد، در هر ثانیه 10 فریم نمایش داده میشود.
خط زمان (Time Line): یک نوار افقی که نشاندهنده شماره هر فریم است و برای انتخاب فریم و کار بر روی عناصر درون فریم استفاده میشود.
فریم کلیدی (Key Frame): فریمهای کلیدی مشخصکننده آغاز و پایان حرکت یا تغییر شکل هستند. این تغییرات توسط طراح انیمیشن تعیین میشود و نرمافزار تغییرات مورد نیاز در فریمهای قرار گرفته در میان فریمهای کلیدی را اعمال میکند تا یک انیمیشن یکنواخت حاصل شود.
شکل 6-8: اجزای مورد نیاز برای ساخت انیمیشن.
تمرین 2: با انتخاب چند عکس مناسب از یک حرکت با روش زیر یک انیمیشن ساده بسازید:
1- عکسهای انتخاب شده را به کتابخانه وارد کنید.
2- با کلیک راست بر روی فریمهای مناسب از خط زمان و انتخاب Insert Blank KeyFrame به تعداد مورد نیاز فریم کلیدی ایجاد کنید. اگر زبانه خط زمان باز نیست به منوی window رفته و بر روی Timeline کلیک کنید.
3- درون هر فریم کلیدی یک عکس قرار دهید.
برای مشاهده انیمیشن خود، روی فریم 1 کلیک کنید و دکمهEnter را فشار دهید. برای نمایش انیمیشن در یک حلقه تکرار از منوی control گزینه Loop Playback را تیک بزنید. فلش، انیمیشن شما را اجرا میکند. میتوانید با فشار دادن دکمههای Ctrl+Enter پیش نمایشی از فیلم فلش خروجی را مشاهده کنید.
تمرین 3: نرخ فریم را تغییر دهید و نتیجه را مشاهده کنید.
1.3.3 افزودن صدا و ویرایش آن
برای افزودن صدا یا موسیقی به انیمیشن، با راهنمایی گرفتن از بخش ایجاد انیمیشن، یک لایه جدید اضافه کنید و نام sound را با دوبار کلیلک بر روی نام لایه برای آن انتخاب کنید. در حالی که در فریم اول قرار دارید، فایل صوتی را از کتابخانه به روی صحنه دراگ کنید. برای ویرایش صدا از زبانه property، مطابق صفحه بعد، استفاده کنید.
تمرین 4: با استفاده از تصاویر و صدای مناسب انیمیشن دویدن یک اسب را تولید کنید.
شکل 6-9: پنجره ویرایش و تنظیم صدا.
راهنمایی: برای ایجاد هماهنگی بین تصویر و صدای پای اسب گزینه Stream از لیست Sync را انتخاب کنید.