درحال بارگزاری ...

1‌.3‌      آشنایی با نرم­افزار Flash

نرم­افزار فلش از پر طرفدارترین نرم افزارهای تولید برنامه­های چندرسانه­ای محسوب می­شود که می­تواند برای ایجاد حرکت و صدا در طراحی سایت­های اینترنتی، تولید محتوای آموزشی، تبلیغات رایانه­ای و .... مورد استفاده قرار گیرد. فایل­های ایجاد شده توسط نرم افزار فلش جذابیت بالایی دارند، چون توانایی تلفیق صدا و تصویر در صفحات اینترنتی را دارا هستند و با برقراری ارتباط با کاربر به­صورت پویا می­توانند نسبت به ورودی­های کاربر واکنش نشان دهند.

1‌.3‌.1‌     وارد کردن فایل­های صوتی و تصویری

در ابتدا باید تصاویر و صداهای مورد نظر را جهت استفاده در فایل فلش به محیط برنامه وارد کنید.

1- منوی File را باز کنید.

2- زیر منوی Import را باز نمایید.

3- برای وارد کردن مستقیم یک فایل به درون کتاب­خانه (Library)، از گزینهImport library استفاده کنید. کادر محاوره­ایImport  باز می­شود.

4- فایل­هایی که می­خواهید وارد کنید را انتخاب و روی Open کلیک کنید.

در صورت نیاز می­توانید تصاویر یا صداهای وارد شده را با استفاده از دستورها و امکانات نرم­افزار فلش ویرایش کنید. برای اضافه کردن فایل به صحنه نمایش، فایل مورد نظر را از کتاب­خانه انتخاب کنید و بر روی صفحه بیندازید (drag). برای افزودن متن به صفحه، ابزار متن را انتخاب کرده یا دکمه T را فشار دهید. روی پرده نمایش کلیک کرده و متن مورد نظر خود را تایپ کنید.

education

شکل ‏6‌-‌6: افزودن فایل­های تصویری به کتابخانه.

تمرین 1: ابتدا یک عکس و آهنگ به کتابخانه اضافه کنید و صفحه­ای مانند شکل زیر تولید کنید.

education

شکل ‏6‌-‌7: صفحه طراحی شده توسط نرم­افزار فلش.

1‌.3‌.2‌     ایجاد انیمیشن

انیمیشن یا پویانمایی به ایجاد یک حرکت یا تغییر شکل از طریق نمایش سریع تصاویر پشت سر هم گفته می­شود. برای ساخت یک انیمیشن آشنایی با مفاهیم زیر ضروری است:

فریم (Frame): هر انیمیشن از تعدادی فریم تشکیل شده است. هر فریم شامل یک صحنه (شامل عکس و صدا) از انیمیشن است. بنابراین با پشت سر هم نمایش دادن فریم­ها انیمیشن به وجود می­آید.

نرخ فریم (Frame Rate): سرعت نمایش انیمیشن را مشخص می­کند. برای نمونه اگر نرخ فریم 10 باشد، در هر ثانیه 10 فریم نمایش داده می­شود.

خط زمان (Time Line): یک نوار افقی که نشان­دهنده شماره هر فریم است و برای انتخاب فریم و کار بر روی عناصر درون فریم استفاده می­شود.

فریم کلیدی (Key Frame): فریم­های کلیدی مشخص­کننده آغاز و پایان حرکت یا تغییر شکل هستند. این تغییرات توسط طراح انیمیشن تعیین می­شود و نرم­افزار تغییرات مورد نیاز در فریم­های قرار گرفته در میان فریم­های کلیدی را اعمال می­کند تا یک انیمیشن یکنواخت حاصل شود.

education

شکل ‏6‌-‌8: اجزای مورد نیاز برای ساخت انیمیشن.

تمرین 2: با انتخاب چند عکس مناسب از یک حرکت با روش زیر یک انیمیشن ساده بسازید:

1- عکس­های انتخاب شده را به کتاب­خانه وارد کنید.

2- با کلیک راست بر روی فریم­های مناسب از خط زمان و انتخاب Insert Blank KeyFrame به تعداد مورد نیاز فریم کلیدی ایجاد کنید. اگر زبانه خط زمان باز نیست به منوی window رفته و بر روی Timeline کلیک کنید.

3- درون هر فریم کلیدی یک عکس قرار دهید.

برای مشاهده انیمیشن خود، روی فریم 1 کلیک کنید و دکمهEnter  را فشار دهید. برای نمایش انیمیشن در یک حلقه تکرار از منوی control گزینه Loop Playback را تیک بزنید. فلش، انیمیشن شما را اجرا می­کند. می­توانید با فشار دادن دکمه­های Ctrl+Enter پیش نمایشی از فیلم فلش خروجی را مشاهده کنید.

تمرین 3: نرخ فریم را تغییر دهید و نتیجه را مشاهده کنید.

1‌.3‌.3‌     افزودن صدا و ویرایش آن

برای افزودن صدا یا موسیقی به انیمیشن، با راهنمایی گرفتن از بخش ایجاد انیمیشن، یک لایه جدید اضافه کنید و نام sound را با دوبار کلیلک بر روی نام لایه برای آن انتخاب کنید. در حالی که در فریم اول قرار دارید، فایل صوتی را از کتابخانه به روی صحنه دراگ کنید. برای ویرایش صدا از زبانه property، مطابق صفحه بعد، استفاده کنید.

تمرین 4: با استفاده از تصاویر و صدای مناسب انیمیشن دویدن یک اسب را تولید کنید.

education

شکل ‏6‌-‌9: پنجره ویرایش و تنظیم صدا.

راهنمایی: برای ایجاد هماهنگی بین تصویر و صدای پای اسب گزینه Stream از لیست Sync را انتخاب کنید.