درحال بارگزاری ...

1‌.5‌      برنامه­نویسی اندروید

سیستم عامل اندروید توسط گوگل برای دستگاه­های قابل حمل مثل تلفن­های همراه، تبلت­ها، تلویزیون­های هوشمند و حتی ساعت­های مچی ارائه شده است. هسته این سیستم عامل لینوکس می­باشد. این دو مورد، یعنی هسته لینوکس و پشتیبانی گوگل، اندروید را به سرعت به یکی از قویترین و محبوب­ترین سیستم عامل­ها تبدیل کرده است. به کمک این سیستم عامل می­توان برنامه­های کاربردی بی­شماری را بر روی گوشی­های هوشمند و تبلت­ها اجرا کرد. برای نوشتن برنامه­های کامپیوتری بر روی سیستم عامل اندروید، زبان­ها و محیط­های برنامه­نویسی مختلفی (مانند بیسیک، جاوا، سی شارپ، اندروید استودیو، ویژوال استودیو و ...) مورد استفاده قرار می­گیرد. زبان برنامه­نویسی بیسیک (BASIC) یک زبان سطح بالا (نزدیک به زبان انسان) و ساده محسوب می­شود. برای نوشتن برنامه اندرویدی به زبان بیسیک از نرم­افزار بیسیک برای اندروید (Basic 4 Android) استفاده می­کنیم. این محیط برنامه­نویسی که به اختصار B4A نامیده می­شود، در سال 2011 توسط شرکت Anywhere Software معرفی شد. در پایان این فصل، با استفاده از زبان بیسیک برای اندروید دو اپلیکیشن جالب را تولید خواهید کرد.

 

1‌.5‌.1‌     برنامه­نویسی بازی برای اندروید

education
در این درس، با محیط برنامه نویسی Basic for Android آشنا می­شوید و با استفاده از زبان بیسیک، بازی فکر بکر را برای اجرا بر روی گوشی هوشمند یا تبلت، تولید می­کنید.

1‌.5‌.2‌     آغاز برنامه­نویسی با B4A

·    

education
ذخیره کردن پروژه: بعد از اجرای برنامه، اولین کار این است که پروژه­ای که هنوز هیچ تغییری در آن ایجاد نشده را ذخیره کنید. برای این­کار کافی است از منوی File گزینه Save را انتخاب کنید.

 

شکل ‏6‌-‌31: نحوه ذخیره پروژه.

·     تنظیمات اپلیکیشن: نرم­افزار B4A، به صورت پیش­فرض، تنظیماتی را برای اپلیکیشن شما در نظر گرفته و در کد برنامه وارد کرده است.

#Region Project Attributes

               #ApplicationLabel: B4A Example

               #VersionCode: 1

               #VersionName:

               'SupportedOrientations possible values: unspecified, landscape or portrait.

               #SupportedOrientations: unspecified

               #CanInstallToExternalStorage: False

#End Region

#Region Activity Attributes

               #FullScreen: False

               #IncludeTitle: True

#End Region

شما می­توانید این تنطیمات را با توجه با برنامه خود تغییر دهید. برای این کار از جدول زیر کمک بگیرید.

توضیحات

تنظیمات پیشنهادی

عنوان در کد

نام اپلیکیشن که کاربر مشاهده می­کند.

فکر بکر

#ApplicationLabel:

سه مقدار می­تواند داشته باشد:

 portrait همیشه عمودی،

 landscape همیشه افقی

 unspecified مطابق با تنظیمات گوشی

 

 

Portrait

 

 

#SupportedOrientations

دو مقدار می­تواند داشته باشد:

 False نوار ابزار نشان داده نمی­شود.

 True نوار ابزار نشان داده می­شود.

 

True

 

#FullScreen

دو مقدار می­تواند داشته باشد:

True عنوان برنامه نشان داده می­شود.
False عنوان برنامه نشان داده نمی­شود

 

False

 

#IncludeTitle

·    
education
طراحی محیط بازی: منظور از طراحی محیط بازی، طراحی ظاهر نرم­افزار است که کاربر با باز کردن برنامه مشاهده می­کند. این ظاهر می­تواند شامل کلید، عکس، متن، منو، و ... باشد. برای باز کردن محیط طراحی مطابق شکل از منوی Designer گزینه­ی Open Designer را انتخاب کنید.

شکل ‏6‌-‌32: طراحی محیط بازی.

در محیط طراحی می­توانید از انواع اجزای مورد نیاز مانند دکمه، جعبه ویرایش و ورود اطلاعات، لیست، چک باکس و ... که نما (View) نامیده می­شوند، استفاده کنید. مطابق شکل و جدول زیر، اجزای مورد استفاده در بازی فکر بکر را به محیط طراحی اضافه کرده و تنظیمات مورد نیاز را انجام دهید. برای این کار با کلیک راست و انتخاب Add View نمای مورد نظر را انتخاب کنید و در پنجره Properties تنظیمات مورد نظر را وارد کنید.

 

 

بعد از انجام این تغییرات کافی است که از منوی File گزینه Save As را مطابق شکل زیر انتخاب کنید و این فایل را به اسم Main ذخیره کنید.

education

education

شکل ‏6‌-‌33: نحوه ذخیره پروژه.

بعد از این مرحله از منوی Tools گزینه Generate Members را انتخاب کنید.

education

شکل ‏6‌-‌34: انتخاب گزینه  Generate Membersاز منوی Tools.

با کلیک بر روی Generate Members پنجره­ای باز می­شود که برای نوشتن بازی فکربکر کافی است که گزینه­هایی که انتخاب شده را مطابق شکل زیر انتخاب کنید و در آخر برروی گزینه Generate Members کلیک کنید و پنجره را ببندید. با انجام این کار توابع مورد نیاز در محیط برنامه­نویسی ایجاد می­گردد.

education
span>

شکل ‏6‌-‌35: برای ایجاد توابع مورد نیاز در محیط برنامه­نویسی از پنجره  Generate Membersگزینه­های مشخص شده را انتخاب نمایید.



[1] World Wide Web (WWW)